Simyo is de allereerste volledig online provider van Nederland. Via de website, de Mijn-omgeving en de apps kan de klant alles regelen.
Anderhalf jaar heb ik gewerkt bij Simyo als de UX designer verantwoordelijk voor de Android en iOS app, de website, de mijn omgeving en de ontwerpen van het conversie optimalisatie team.
September 2017 - December 2018
UX designer via Soda Studio
App design
Webdesign
CRO
Het eerste contact met Simyo is vaak via de home, of de detail pagina's van de producten. Veel verschillende kleine en grote iteraties zijn er dan ook gemaakt om ervoor te zorgen dat elk component doet wat het moet doen. Een grote optimalisatie hier was bijvoorbeeld de combinatie van een goede navigatie en top taken onder de header.
Een groot deel van mijn tijd bestond uit het optimaliseren van de bestelstraat. Simyo heeft geen fysieke winkels, de enige manier om te bestellen was via de bestelstraat. Daarom was het heel belangrijk om slim en voorzichtig verbeteringen door te voeren om zo de conversie op te schroeven. Hierdoor heb ik veel ervaring op gedaan met AB-testen.
De app maakte we voor Android en iOS. Om met een klein team de boel agile en behapbaar te houden, moet je daarom slim omgaan met native oplossingen. Hierdoor was het vaak nodig, om twee aparte flows tegelijkertijd te ontwerpen. Dit kostte wel wat meer tijd, maar was super leerzaam en waardevol om te doen. Zo konden we bijvoorbeeld bij Android met een klik een eSIM installeren, waar we bij iOS alles moesten uitleggen vanwege de native flow.
Naast de Android en iOS apps heb je natuurlijk ook mensen die helemaal geen app willen gebruiken om hun zaken te regelen. In de laatste maanden heb ik hard gewerkt om een webapp te ontwerpen die verschillende patronen ook naar de web kon brengen. Hierdoor zit de mijn omgeving lekker dicht bij de app, en was het mogelijk om een super consistente en logische klantenervaring te bieden.
Vier dagen in de week werkten we in het Simyo Super Scrumteam door middel van - je hoort het wel - scrum. Elke 3 weken bepaalden we welke features we op gingen pakken. Aan het einde van de sprint presenteerden wij dit vervolgens aan de stakeholders. Na live-gang stopte het proces niet. Wat volgt? Een proces van optimaliseren.
Behalve AB testen heb ik hier ook veel in het KPN experience lab kwalitatieve tests uitgevoerd. Dit was het maken van een prototype, het schrijven van een script, en het inschakelen en doorgeven van de eisen voor participanten. Samen met het team in de meekijkruimte was het mogelijk om alles goed te documenteren.